著書

(クリックするとAmazonサイトに飛びます)

松尾睦『経験学習ケーススタディ』(ダイヤモンド社、2015年)

松尾睦『成長する管理職:優れたマネジャーはいかに経験から学んでいるのか?』(東洋経済新報社、2013年)

松尾睦『経験学習入門:職場が生きる、人が育つ』(ダイヤモンド社、2011年)

松尾睦『学習する病院組織:患者志向の構造化とリーダーシップ』(同文舘出版、2009年)

松尾睦『経験からの学習:プロフェッショナルへの成長プロセス』(同文舘出版、2006年)

Matsuo, M. The role of internal competition in knowledge creation: An empirical study in Japanese firms. Peter Lang, 2005.

松尾睦『内部競争のマネジメント:営業組織のイノベーション』(白桃書房、2002年)

Matsuo, M. Knowledge acquisition in sales organization: Empirical research of Japanese firms. UMI, 2000.

 

英語論文

Matsuo, M. (forthcoming) How does managerial coaching affect individual learning? The mediating roles of team and individual        

            reflexivity. Personnel Review.

Matsuo, M. and Matsuo, T. (forthcoming) The effect of diagnostic and interactive uses of management control systems

            and managerial coaching on reflection in teams. Journal of Accounting & Organizational Change.

Matsuo, M. (2017) The unlearning of managerial skills: A qualitative study of executive officers. European Management Review

            DOI: 10.1111/emre.12122

Matsuo, M. (2016) Reflective leadership and team learning: An exploratory study. Journal of Workplace Learning, 28, 5, 307-321.

Matsuo, M. (2015) A framework for facilitating experiential learning. Human Resource Development Review, 14, 4, 442–

           461.

Matsuo, M. (2015) Human resource development programs for knowledge transfer and creation: The case of the Toyota  

           Technical Development Corporation. Journal of Knowledge Management, 19, 6, 1186-1203.

Matsuo, M. (2015) Human resources development to facilitate experiential learning:The case of Yahoo Japan.

         International Journal of Training and Development, 19, 3, 199-210.

Matsuo, M. (2014) Leadership skills for enhancing subordinates' ability to learn from experience..In N. Kambayashi  

        (ed.) Japanese Management in Change. Tokyo: Springer.

Matsuo, M. (2014) Instructional skills for on-the-job training and experiential learning: An empirical 

        study of Japanese firms. International Journal of Training and Development, 18, 4, 225-240.

Matsuo, M., Hayakawa, K., and Takashima, K. (2013) Learning-oriented sales management control: The case of

   a pharmaceutical company. Journal of Business to Business Marketing, No.20, 21-31.

Matsuo, M. and Nakahara, J. (2013) The effects of the PDCA cycle and OJT on workplace learning. International

   Journal of Human Resource Management, 24, 195-207.

Matsuo, M. (2012) Leadership of learning and reflective practice: An exploratory study of nursing managers.

   Management Learning, 43, 609-623.

Matsuo, M. (2011) The role of sales beliefs in facilitating experiential learning: An empirical study of Japanese
   salespeople. Psychology & Marketing, 28, 4, 309–329.

Matsuo, M. (2009) The influence of sales management control on innovativeness of sales departments. Journal of

   Personal Selling & Sales Management, 29, 4, 321-331.

Matsuo, M. and Easterby-Smith, M. (2008) Beyond the knowledge sharing dilemma: The role of customization.

   Journal of Knowledge Management, 12, 4, 30-43..

Matsuo, M., Wong, C.W.Y., and Lai, K. (2008) Experience-based learning of Japanese IT professionals: A

   qualitative research. Journal of Strategic Information Systems, 17, 202–213.

Matsuo, M. (2006) Customer orientation, conflict, and innovativeness in Japanese sales departments", Journal of

   Business Research, 59, 242-250.

Matsuo, M. and Kusumi, T. (2002) Salesperson' s procedural knowledge, experience and performance: An

   empirical study in Japan", European Journal of Marketing, 36, 7, 840-854.

 

 

日本語論文

松尾睦(2017)「OJTとマネジャーによる育成行動」『人材開発大全』(中原淳編著)東京大学出版.

松尾睦(2015)「管理者コーチング研究の現状と課題」『青山経営論集』第50巻第2号, pp.65-76.

松尾睦(2014)「経験から学ぶ能力を高める指導方法」『名古屋高等教育研究』第14号, pp.257-276. 

松尾睦・武藤浩史・小笠原克彦(2014)「診療放射線技師の経験学習プロセス」『日本診療放射線技師会誌』 Vol. 61, No.3, p. 269-276.

松尾睦・岡本玲子(2013)「保健師の経験学習プロセス」『国民経済雑誌』Vol.208, No.4, pp.1-13.

松尾睦(2013)「育て上手のマネジャーの指導方法:若手社員の問題行動とOJT」『日本労働研究雑誌』No.639,  

  pp.40-53.

松尾睦(2013)「マネジャーの能力とリーダーシップ開発」『変貌する日本型経営:グローバル市場主義の進展と日本企業』(上林憲雄編著)中央経済社.

松尾睦(2012)「マネジャーの熟達とリーダーシップ開発」『ビジネス・インサイト』第20巻、第1号、pp.4-13.

松尾睦・高嶋克義(2012)「脱コモディティ化と「久保田」ブランドの構築」『季刊マーケティング・ジャーナル』124号,

  pp.97-109.

松尾睦(2012)「行政管理職の人材育成とリーダーシップ」『経営問題』Vol.4, pp.19-22.

松尾睦(2012)「営業職」『実践知:エキスパートの知性』(金井壽宏・楠見孝編著)有斐閣.

松尾睦(2011)「公務員の経験学習と人材育成」『国民経済雑誌』Vol.204, No.5, pp.31-41, 201.

松尾睦・早川勝夫・高嶋克義(2011)「改善志向の営業プロセス管理:日本ベーリンガーインゲルハイムの事例」  

 『季刊マーケティングジャーナル』Vol.30, No.3, pp. 67-81.

松尾睦(2010)「実践コミュニティとしての日本知的財産協会」『知財管理』Vo.60, No.10, pp. 1617-1632.

松尾睦(2010)「救急医の熟達と経験学習」『国民経済雑誌』Vol.202, No.4, pp.13-44.

松尾睦(2010)「教師の熟達化と経験学習」『日本語教育』No.144, pp. 26-37.

松尾睦・正岡経子・吉田真奈美・丸山知子・荒木奈緒(2008)「看護師の経験学習プロセス:内容分析による実証研

  究」『札幌医科大学保健医療学部紀要』 11, 11-19.

松尾睦(2006)「経験からの学習:営業における熟達化」『一橋ビジネスレビュー』第54巻第1, 6-27.

松尾睦(2002)「組織内部の競争と強調がイノベーションに及ぼす影響:営業部門の実証研究」『日本経営学会誌』

  第8, 54-65.

松尾睦(2002)「営業組織の革新性:内部競争と顧客志向の連動」『流通研究』第5巻第1, 61-78.

松尾睦・奥瀬喜之・プラート・カロラス(2001)「サービス・クオリティ次元に関する実証研究:SERVQUALの再検

  討」『流通研究』第4巻第1, 29-38.

松尾睦(2001)「組織の内部競争と知識創出:オリックス株式会社の事例」『ビジネスインサイト』第9巻第2, 106-

  124.

松尾睦・楠見孝(2000)「競争と強調の組織文化と革新的営業:オリックス株式会社の事例研究」『季刊マーケティ

  ングジャーナル』203, 5-20.

松尾睦(2000)「チーム営業を支えるリーダーの知識」『季刊マーケティングジャーナル』19 4, 20-38.

松尾睦・細井謙一・吉野有助・楠見孝(1999)「営業の手続的知識と業績: 経験年数の媒介効果と知識獲得プロセス」

  『流通研究』第2巻第1, 43-58.

松尾睦(1999)「営業組織における知識獲得プロセス」『ビジネスインサイト』第7巻第4, 18-31.

松尾睦(1998)「営業行動様式の有効性と市場環境」『組織科学』第32巻第1, 76-88.

松尾睦(1998)「営業組織の文化的特性と業績:競争と協調のマネジメント」『流通研究』第1巻第1号, 51-65.

松尾睦(1998)「組織変革の認知と変革態度」『日本経営学会誌』第2, 56-69.

松尾睦(1996)「販売員の手続的知識と組織営業の可能性」『季刊マーケティングジャーナル』161, 39-49.

松尾睦(1996)「組織風土の規定因に関する研究」『産業・組織心理学研究』第10巻第1, 75-87.

松尾睦(1994)「インターナルサービスと職務満足」『経営行動科学』第9巻第1,  27-38.

松尾睦(1994)「セルフ・ハンディキャッピング方略としての努力抑制と課題選択」『実験社会心理学研究』第34

  第1, 10-20.

松尾睦(1994)「社会現象の認知に関する探索的研究」『社会心理学研究』第9巻第2, 87-96